- Szczegóły
Jak przebiega lakierowanie tworzyw sztucznych?
Najlepsze efekty w lakierowaniu tworzyw sztucznych daje metoda natryskowa, która umożliwia równomierne nanoszenie specyfiku na przedmioty o powierzchniach prostych i takich, które mają nietypowe kształty. Są to np. elementy do produkcji mebli oraz części podzespołów samochodowych. Uzyskanie oczekiwanego stopnia połysku i grubości warstwy zależy od tego, czy cały proces będzie właściwie przeprowadzony. Jak wyglądają kolejne etapy lakierowania?
Dobór podkładu i lakieru do tworzywa sztucznego
Główny problem dotyczący lakierowania tworzyw sztucznych wynika z tego, że jest to bardzo duża grupa materiałów. Często w obrębie jednej maszyny są elementy, które mają różne właściwości i tym samym wymagają odmiennych sposobów nakładania specyfiku. Dlatego przed właściwym procesem lakierowania natryskowego trzeba nałożyć podkład zwiększający przyczepność lub plastyfikator, który dopasuje elastyczność powłoki lakierniczej do elastyczności podłoża. Określone tworzywo sztuczne może wymusić także rodzaj użytego lakieru oraz parametry jego nakładania. Najpopularniejsze są lakiery bazowe wodorozcieńczalne, które następnie pokrywa się lakierami bezbarwnymi. W wielu przypadkach są to te same środki, których używa się do metalu. Można je zmodyfikować środkami adhezyjnymi i plastyfikatorami, które eliminują pojawianie się błędów lakierniczych po wyschnięciu.
Oczyszczanie tworzyw sztucznych i nakładanie lakieru
Przyczepność warstwy lakieru zależy także od tego, czy dany przedmiot będzie odpowiednio przygotowany, a to z kolei wymaga identyfikacji surowca. Przedmioty muszą być oczyszczone z drobin i pyłków oraz poddane odtłuszczeniu. W tym celu trzeba używać zmywaczy antystatycznych, które zmniejszą ryzyko przyciągania zanieczyszczeń z otoczenia. Malowanie odbywa się w specjalnych komorach, które minimalizują ryzyko pojawiania się zanieczyszczeń takich jak kurze i pyły. Lakier nanosi się za pomocą pistoletu zasilanego sprężonym powietrzem. W niektórych przypadkach proces ten powtarza się kilka razy z uwzględnieniem przerw na wyschnięcie poszczególnych warstw. Na końcu kładzie się jedną warstwę lakieru bezbarwnego. Można także wypolerować pomalowany element w taki sposób, aby pozbyć się chropowatości.